Sebo-ET22
Dołączył: 04 Paź 2009
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Legnica Płeć: Miłośnik Kolei
|
Wysłany: Śro 16:18, 07 Paź 2009 Temat postu: SM03/Ls150 |
|
|
SM03 (Ls 150) - polska spalinowa lokomotywa manewrowa małej mocy. Lokomotywy serii SM03 produkowane były w 2 wariantach wg oznaczeń fabrycznych:
* Ls 150 z czterobiegową skrzynią biegów o jednym zakresie prędkości,
* 2Ls 150 z czterobiegową skrzynią biegów ale o dwóch zakresach prędkości.
Produkcja prowadzona była w 2 fabrykach:
* od 1959 w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie (Fablok),
* od 1965 w Zaodrzańskich Zakładach Przemysłu Metalowego im. M. Nowotki w Zielonej Górze (Zastal).
Lokomotywy te znalazły zastosowanie nie tylko w PKP, ale także w zastosowaniach niepublicznych - w przemyśle i generalnie przy lekkiej pracy manewrowej.
Od 1968 Zaodrzańskie Zakłady Przemysłu Metalowego Zastal rozpoczęły produkcję zmodyfikowanej wersji lokomotyw serii SM03, oznaczając je jako typy 409Da (SM04) i 409D, różniące się tylko parametrami silnika. Obecnie wiele egzemplarzy jest nadal w eksploatacji.
Lokomotywy Ls 150 eksploatowane są także w Czechach (seria 706.4).
Lokomotywa SM03 jest napędzana czterosuwowym, 6-cylindrowym silnikiem spalinowym z zapłonem samoczynnym o znamionowej mocy 150 KM. Lokomotywa ma podwozie dwuosiowe z ostoją konstrukcji spawanej. Ostoja ma od przodu i tyłu mocne czołownice, do których są przymocowane powszechnie stosowane na PKP zderzaki tulejowe, haki ciągłowe ze sprzęgami śrubowymi i sprzęgi powietrzne. Nadwozie lokomotywy składa się z dwóch niskich przedziałów maszynowych: przedniego i tylnego oraz odpowiednio wyższej kabiny maszynisty, usytuowanej między tymi przedziałami. Przedziały maszynowe i kabina maszynisty stanowią konstrukcję spawaną z blach wzmocnionych kształtownikami i są przymocowane do pomostu lokomotywy. Przedziały maszynowe mają w bocznych ścianach (z obu stron) drzwiczki umożliwiające wygodny dostęp i wgląd do urządzeń umieszczonych wewnątrz tych przedziałów. Kabina maszynisty wyposażona jest w duże czołowe i boczne okna, które zapewniają dobrą widoczność ze stanowiska maszynisty.
Lokomotywa wyposażona jest w powietrzny zespolony hamulec samoczynny i dodatkowy hamulec niesamoczynny systemu Knorra oraz w ręczny hamulec śrubowy. Zestawy kołowe są hamowane jednostronnie za pomocą klocków żeliwnych.
Lokomotywa ma sterowanie hydrauliczno-mechaniczne. Zmiana biegów odbywa się hydraulicznie. Maszynista włącza poszczególne biegi za pomocą koła sterowniczego zmiany biegów.
Producent - Fablok Chrzanów (od 1959), Zastal Zielona Góra (od 1965)
Układ osi - B
Masa służbowa - 24 t
Długość ze zderzakami - 6940 mm
Szerokość - 2970 mm
Wysokość - 3380 mm
Rozstaw osi skrajnych - 2500 mm
Średnica kół - 950 mm
Zapas paliwa - 250 l
Typ silnika spalinowego - wysokoprężny (diesel) DSR 150 lub 2DSR 150
Moc znamionowa - 150 KM
Maksymalna siła pociągowa - 58,5 kN (5850 kG)
Rodzaj przekładni - mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna - Ls150: 25,7 km/h, 2Ls150: 45,8 km/h
Nacisk osi na szyny - 12T +/- 3%
System hamulca - ręczny i powietrzny systemu Knorra
Sterowanie wielokrotne - brak
System ogrzewania - wodne - z układu chłodzenia silnika
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Sebo-ET22 dnia Śro 16:25, 07 Paź 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|